Ett samlat dokument med “Life Hacks” för hybridarbete
– När vi sitter utspritt på flera olika platser och arbetar är det viktigt att göra insikter kring distansarbete mer tillgängliga. Därför tog vi fram ett dokument som vi kallar för ”Gazella Life Hacks” med råd och tips som innehåller allt ifrån vad man ska tänka på när det gäller hemmakontoret till smart vardagsmotion.
Digitala hangouts
– När alla inte är på den fysiska arbetsplatsen samtidigt gäller det att hitta vägar för gemenskap och kommunikation. Man måste möjliggöra mötet mellan medarbetarna. Vi anpassade oss och blev digitala väldigt snabbt och tog tillvara på de aktiviteter som var möjliga i den digitala världen. Vi började arbeta i Teemyco, en virituell kontorsplattform, i jan/feb 2020 vilket gjorde det lättare för oss att hålla kontakten och interagera kollegor emellan, oavsett arbetsplats.
Läs mer: Så skapar du en inkluderande kultur på hybridkontoret
Alla onlinemöten behöver inte vara “möten”
– Digitala möten har en förmåga att bli effektiva och väldigt arbetsrelaterade, vilket är bra, men det bygger inte så mycket relationer. Genom att skapa onlinemöten som innehåller ex. fredagsyoga, ”speed-dating” där man slumpvis slussas ut med kollegor för ett samtal om allt och inget under 5-10 min, gästwebinar om motivation, gemensam gymnastik och så vidare, kan man bygga starkare relationer.
Många och frekventa uppdateringar
– Om du som ledare inte träffar dina anställda varje arbetsdag på kontoret där man naturligt har fortlöpande dialog, är det viktigt att kontinuerligt ha avstämningar med dina medarbetare online för att dela information, stämma av hur de mår och hur arbetat känns. På Gazella har vi varje måndag morgon och fredag eftermiddag ett gemensamt möte, varje team har även ett uppstartsmöte på morgonen alla eller flera dagar per vecka. Under perioder där covid -19 spridningen varit som värst har vi också skickat ut ett internt nyhetsbrev veckovis med en uppdatering om läget, info om hur vi ska förhålla oss kring detta samt avslutat med lite upplyftande nyheter om vad som kommer hända under kommande vecka på jobbet. Oavsett vilken aktivitet ni väljer så handlar det i grunden om att binda ihop kulturen när man inte längre sitter tillsammans.
Ta kontinuerligt pulsen på engagemangsnivån
– Lyssna på teamen och deras värdefulla insikter och upplevelser i organisationen. Även fast vi är en relativt liten organsiation, så har vi ett medarbetandeforum som diskuterar olika frågor veckovis ur ett medarbetarperspektiv, som sedan lämnas som feedback till mig och ledningen på ett konstruktivt och värdeskapande sätt. Genom &frankly skickar vi även med jämna mellanrum ut olika pulsar gällande allt ifrån välmående till ergonomi och belysning. Att samla in feedback för att sätta ett realistiskt nuläge och sedan göra kontinuerliga mätningar kring engagemanget med alla anställda som följs upp mot KPI:er, är det enda som kan bygga engagemang på jobbet över tid.