– Precis som i alla team är det viktigt att skapa ett nytt och nyfiket beteende i ekonomiteamet. Min erfarenhet är att ekonomiteamen ofta är frånkopplade själva verksamheten och kunderna. Det gör att dessa team inte alltid känner sig inbjudna när förändringsvisslan ljuder. Genom att involvera ekonomifunktionerna i hela bolagets utmaningar blir det roligare på jobbet för medarbetarna och företaget kommer att få fler analytiska, smarta hjärnor som också kan komma med briljanta förslag på lösningar även inom kundsupport, IT-utveckling osv. Bara dem får chansen.
Jag brukar fråga mina medarbetare: ”När pratade du med en av våra kunder senast om något annat än fakturan eller betalningen?”. Alla medarbetare i bolaget måste interagera med kunderna då och då. Först då får vi samma fokus.
Enklast och roligast för att få detta att hända är att låta medarbetarna praoa på andra avdelningar, kanske bemanna kundsupporten eller chatten. På så sätt kan man få ett bolag som alla håller kunden i fokus. Varför det är viktigt? Jo, för att kundbesatta företag blir framgångsrika företag. Enkelt men sant.