Skip to main content

Hitta värmen i ditt kallprat

Publicerades 28 Jul 2020 av Linn Albinsson

Få människor uppskattar att kallprata med nya människor men kallprat är betydelsefullt. Det är ett viktigt för relationen mellan dig och dina kollegor, din chef och som nyanställd är kallprat viktigt för komma in på nya arbetsplatsen. Vid kundmöten spelar kallprat en stor roll i att bygga upp relationen sinsemellan. Vi hamnar alla då och då i situationer där vi behöver kallprata med andra människor. Det kan lätt hända att man får tunghäfta och inte vet varken vad man ska svara eller fråga. Vi har listat vad man ska tänka på för att omvandla kallprat till varmprat.

Vissa människor tycker att kallprat känns onödigt och som slöseri med tid medan vissa uppskattar lite småprat om allt och inget. Oavsett vilket, så är kallprat en del av vår vardag och det är mer betydelsefullt än vad många tror. Forskning visar att de som lyckas bäst vid förhandlingar är de som med hjälp av kallprat skapat en grund mellan sig själva och motparten. Kallprat definieras som ”samtal utan egentligt innehåll” vilket kan tyckas låta negativt. Många ser det som meningslöst men sanningen är att det är få relationer som tagit sin början utan kallprat. Kallprat är grunden i hur vi socialiserar oss och att bemästra konsten med detta kan bli till din vinning. Kallprat är första steget i att knyta nya kontakter, så varför inte ta vara på det! Hur kan vi då få vår kalla dialog varm? Nedan följer några tips som kan vara till hjälp vid nästa kallprats-situation.

 

  • Ställ öppna frågor
    Våra frågor tenderar allt för ofta att ställas på ett sätt så att de endast kan besvaras med ja eller nej. Försök formulera fler öppna frågor, då bjuder du in till samtalet och det blir enklare att hitta nya samtalsämnen. Frågor som börjar med när, var, hur eller varför öppnar ofta upp för samtal. 
  • Våga prata om det vanligaste
    Vi har lätt för att krångla till saker ibland. Strunta i att försöka säga något som låter smart eller intelligent. Försök istället att exempelvis prata om väder, om tillställningen ni är på eller hur personen känner värdparet om situationen är som sådan.
  • Var personlig
    Oavsett om det är med grannen, kollegan eller främlingen på minglet så är det till din fördel om du vågar vara personlig. Våga sänk garden och öppna upp för ett samtal. Ställ frågor med nyfikenhet och ge uttömmande svar, oftast får du detsamma tillbaka.

Vi är ständigt vana vid att byta information mellan varandra, men allt för sällan byter vi information om varandra. Det känns kanske oviktigt att veta vem motparten som man samtalar med faktiskt är och visst kan det vara så. I vissa situationer är det inte nödvändigt med något annat än informationsutbyte. Däremot vid samtal med kunder, kollegor eller chefen kan den kommunikation som är av mer social karaktär, vårda och upprätthålla relationer och band. Det kan vara värt att tänka på vid nästa företagsmingel eller kundmöte. Kallprat är inte bara struntprat utan det kallprat som du förvandlar till ”varmprat” kan vara avgörande för hur dina relationer utvecklas.

 

Behöver du hjälp med Rekrytering eller behöver du stöttta upp med konsulter till ditt företag? Läs mer om hur Gazella kan hjälpa dig HÄR