Gazellas CFO-kalender 2024
Årets CFO:er delar med sig av allt från tips kring hur du som CFO kan skapa värde i organisationen, hur du effektiviserar ekonomifunktionen, hur man ska tänka kring marknadsläget, AI, de regulatoriska förändringarna som kommer, samt många fler heta ämnen!
Operating Partner, Triton
Enrique Patrickson
“ Våga delegera mera och snabbare. ” 🌟
Enrique Patrickson, Operating Partner på Triton om hur dagens CFO:er måste vara snabba under 2025.
🎯 Vikten av att delegera: Våga delegera för att frigöra tid för strategiskt fokus, samtidigt som du stärker medarbetarnas ägandeskap.
⚡ Snabbhet i kommunikation: I en dynamisk arbetsmiljö är snabb och tydlig kommunikation avgörande.
🌟 Multiplicera effekten av ditt ledarskap: Din inställning till problemlösning, effektivitet och samarbete smittar av sig. Genom att dela med dig av strukturer, strategier, och uppmuntra till självledarskap, skapar du en dominoeffekt som påverkar hela organisationen positivt.
CFO, Skandia Fastigheter
Cecilia Eisen,
“ Ett framgångsrikt förändringsarbete på ekonomiavdelningen börjar med målbilden. ” ✨
Cecilia Eisen, CFO på Skandia Fastigheter uppmärksammar förändringsarbetet i ekonomiavdelningen och hur man bör introducera förflyttningen med en gemensam målbild.
”Jag har jobbat med tre delar i förändringsarbetet, kultur, struktur och förmåga. Det skapar grunden för att driva förändringen mot den gemensamma målbilden. Förmåga handlar om kompetensutveckling, struktur handlar om att du måste kavla upp ärmarna och göra jobbet och kultur handlar om att skapa rätt förutsättningar,” säger Cecilia.
CFO, Söderberg & Partners
Andreas Frislund
“ Skillnaden mellan en bra verksamhet och en fantastisk verksamhet är att säkerställa att alla delar av organisationen levererar maximalt värde. ” ⚡️
Andreas Frislund, CFO på Söderberg & Partners diskuterar hur man traditionellt har sett på organisationsstyrning av affärsenheter, men hur man kan vinna mycket på att se till att hela organisationen levererar maximalt värde, inklusive stödfunktionerna.
”Jag tycker man bör fokusera på vad varje stabsfunktion levererar för typ av tjänst och service, och förstå vilka typer av mätetal man kan följa upp dem på,” säger Andreas.
CFO, Heads
Helen Orbe Dahl
“ I en ‘raplex’ värld behöver du förstå din närmiljö. ” 🙌 🌎
Helen Orbe Dahl, CFO på Heads om hur du bäst navigerar i dagens raplexa* (Rapid & Complex) värld, där det hela tiden sker snabba och oförutsägbara transformativa händelser, ex. pandemin och AI. Helen menar att för att kunna hantera detta på bästa sätt, behöver man förstå sin närmiljö och vilken kontext man verkar i.
*Raplex är en sammansättning av de engelska orden ”rapid” (snabb) och ”complex” (komplex) och används för att beskriva en värld eller situation som kännetecknas av både snabb förändring och hög komplexitet
CFO, Djerf Avenue
Malin Frountzos
“ Se till att vara involverad i alla delar av organisationen. ” 🚀🙌
Malin Frountzos, CFO på Djerf Avenue om hur viktigt det är som CFO att vara en allkonstnär. Genom att vara delaktig i alla delar av organisationen och skapa tvärfunktionella forum, så kan du skapa betydande värde.
”Effekten blir att du går från en supporterande funktion, till att verkligen skapa värde i bolaget, vilket resulterar i att du verkligen gör skillnad,” säger Malin.
CFO, Compass Group
Jesper van Eijk
“ Våga välja tidigt i beslutsfattandet vilka projekt du ska springa på och våga säg nej. ” ✅
Jesper van Eijk, CFO på Compass Group ger sina bästa tips på hur man under tuffare perioder, som under rådande lågkonjunktur, kan göra för att styra bolaget i nya riktningar.
Jesper framhäver vikten av att tidigt i beslutsfattandet prioritera vilka frågor som ska hanteras. ”Om man försöker ta sig an för mycket riskerar resultatet att bli halvfärdigt eller bristfälligt,” säger han.
CFO, Ramirent
Ulrika Königsson
“ Har du kassaflödet med dig, kan du få ditt företag att blomstra. ” 🌸
Ulrika Königsson, CFO på Ramirent lyfter vikten av att ha koll på sitt kassaflöde.
🔑 Nyckeln till att framgångsrikt genomdriva förändringar: Få med dig teamet tidigt, alla behöver förstå åt vilket håll vi ska och springa åt samma håll
💰 Ha koll på ditt kassaflöde: Genom att se kassaflödet som mer än pengar in och ut och snarare som en livsnerv, kan du få ditt företag att överleva i svårare tider och även blomstra.
🌱 Fördelaktiga investeringsmöjligheter: I svårare tider uppstår det affärsmöjligheter och fördelaktiga investeringsmöjligheter och om du har ett starkt kassaflöde har du möjlighet att utnyttja dessa tillfällen.
CFO, Recap Energy
Max Müller,
“ I vår bransch är det viktigt att satsa på projekt som ger avkastning på relativt kort sikt. ” 💡🔋
Max Müller, CFO & Partner på Recap Energy lyfter hur man som aktör i liknande branscher bör prioritera projekt som ger avkastning på relativt kort sikt och ha stenkoll på sitt kassaflöde.
”Behovet finns där, elektrifiering kommer att ske och det bästa sättet att göra det på är att investera i förnyelsebar energi,” säger Max.
CFO, Sertion
Andreas Larsson
“ Bygg ditt dream team och våga sikta högt. ” 🚀⚡️
Andreas Larsson, Group CFO på Sertion ger sina bästa tips för hur man kan accelerera värdeskapandet i bolaget under 2025.
🙌 Bygg ditt dreamteam: Ha rätt människor runt dig.
🚀 Sikta högt: Våga sätta riktigt höga målsättningar, tro på målen och få med dig organisationen på dem.
💥 Kickstarta 2025: Våga vara djärv och börja året med att genomföra stora förändringar snabbt.
CFO, Bangerhead
Mattias Haraldsson
“ Genom AI-baserade lösningar kan vi effektivisera tid och kvalitet. ” 🦾⏳
Mattias Haraldsson, CFO på Bangerhead vill inspirera och uppmuntra andra inom retail-branschen att investera i AI-lösningar för att göra bättre prediktiva analyser och spara tid.
Mattias berättar om hur de investerat i AI-baserade lösningar för inköp, vilket kommer hjälpa Bangerhead att göra rätt inköp i rätt tid och optimera kassaflödet, samt hur de investerat i ett AI-baserat kundtjänstsystem för att effektivisera tid och kundupplevelsen.
CFO, House of Dagmar
Natalie Ilic Frisk
“ De som vågar ta steget framåt har också möjlighet att vara med och formulera det nya normala. ” 💡🌟
Natalie Ilic Frisk, CFO & COO på House of Dagmar uppmärksammar ett citat som Churchill sade, nämligen ”Never let a good crisis go to waste” och menar på att man som CFO får se möjligheter även när det blåser storm.
”Försök identifiera och agera på möjligheter och i bästa fall även kapitalisera på de möjligheter som uppstår när spelplanen nollställs eller omformuleras,” säger Natalie.
CFO, Holistic
Pia Liverbro
“ Lageroptimera det du har, då kan du hitta möjligheter att effektivisera kapitalanvändningen. ” 💸💸
Pia Liverbro, CFO på Holistic lyfter även hon hur viktigt likviditetsfokus är i bolaget.
💰 Förbered dig för likviditetsrisker: Som CFO är det jätteviktigt att förbereda sig för likviditetsrisker, samt förbereda organisationen för dem.
🤝 Du är en samarbetspartner till organisationen: Förmedla ut siffrorna du sitter på och hjälp andra i organisationen förstå dem.
🌟Omförhandla avtal: Se över avtal, villkor och betalningstider, samt lageroptimera det du har. Där kan du hitta möjligheter effektivisera din kapitalanvändning och öka ditt kassaflöde.
CFO, Bright Sunday
Carl-Richard Häggman
“ Framtidens finansroller kommer vara mycket mer tech-savvy och mer av renässansmänniskor än någonsin förut. ” 🤖🚀
Carl-Richard Häggman, CFO på Bright Sunday tror att tack vare AI kommer 2025 vara året där finansteam har möjlighet att dra ifrån när man ser till produktivitet per anställd.
”Det spännande i det här är att se dessa team bygga spännande kapaciteter internt på få individer, genom att vara framåtlutade inköpsmässigt av teknikverktyg,” säger Carl-Richard.
CFO, Afa Försäkring
Sara Källander
“ När företag rekryterar nya medarbetare är det viktigt att de behärskar de nya regelverken. “ 📚🤓
Sara Källander, CFO på Afa Försäkring lyfter vikten av att rekrytera medarbetare som redan är någorlunda insatta inom de nya regelverken vid nyrekryteringar, för att göra omställningen smidigare.
Sara trycker även på att företag bör gå igenom sina befintliga processer och integrera de nya regelverken i dessa, för att säkerställa maximal kostnadseffektivitet. 💰
CFO, Francks Kylindustri
Kerstin Levin
“ Omvärlden förändras hela tiden och ska du hänga med i den, krävs det att dina beslut hänger med. “ ⚡️
Kerstin Levin, Group CFO på Francks Kylindustri spanar att snabbhet är avgörande för att skapa värde för företaget. Genom att kommunicera enkelt och förståeligt för mottagaren och våga ta snabba beslut baserat på fakta, kommer du ha mycket att vinna, menar hon.
”Det viktigaste är att du inte står still,” säger Kerstin.
CFO, Bonnier News
Mikael Antonsson
“ Rollen som ekonomifunktionen har kommer att bli mer proaktiv än vad den varit historiskt. “ ⚡️
Mikael Antonsson, CFO på Bonnier News motiverar att ekonomiavdelningen behöver gå från en reaktiv back office-funktion, till att bli en proaktiv och utmanade affärspartner. Han menar att VD:n kommer att förvänta sig en partner som förstår affären och verksamheten och kan agera som sparringpartner i ledningen.
”För ekonomifunktioner kommer det bli nödvändigt att motivera sitt värde och trycka på värdeskapandet utöver det som system och AI kan göra automatiskt,” säger Mikael.
CFO, Cinclus Pharma
Maria Engström
“ Inför en IPO, börja med att kartlägga och förstå att det kommer ta tid. Ta in expertkompetens. “ 📈🏦
Maria Engström, CFO på Cinclus Pharma ger sina bästa råd för dig som vill leda företaget genom en börsintroduktion. Hon lyfter vikten av att börja i tid och komma till insikt att det kommer ta tid.
- Börja kartlägga själv och ta in expertkompetens, en IPO redinessexpert.
- Kolla sedan på GAP-analysen och ta det steg för steg.
- Bolla med bolagets revisor, legala rådgivare, externa experter och en börsrevisor.
”Så lyckas man,” säger Maria! 🌟
CFO, Bauer Media Sweden
Erik Dibbern
“ CFO:ns roll i en snabbrörlig värld är ett starkare stöd till VD:n som sparringpartner. “ 🙌 🚀
Erik Dibbern, CFO på Bauer Media Sweden lyfter vikten av att som CFO vara en sparringpartner till VD:n.
Erik menar på att en effektiv CFO–VD-relation bygger på öppenhet, transparens och tillit där man sparrar mot varandra för att skapa tillväxt i föränderlig värld. Denna relation kommer skapa värde för bolaget och de anställda i form av att man tar trygga beslut i framtiden.
CFO, Pointsharp
Johan Redbark
“ Förstå din möjlighet att kunna påverka och nyttja den kompetensen. “ 🙌 ⚡️
Johan Redbark, CFO på Pointsharp vill lyfta att du som CFO behöver agera som gränsvakt och möjliggörare, speciellt i relationen till VD:n. Johan menar på att CFOn kan påverka och har en större förståelse för flera processer på gruppnivå, som andra roller inte har, vilket öppnar fler möjligheter hos rollen än vad man kan tro.
”Förstå din möjlighet att kunna påverka och nyttja den kompetensen så kommer du bli en riktigt uppskattad medarbetare,” tipsar Johan.
CFO, Royal Design Group
Maria Virgin Björkman
“ Det finns inga genvägar, du måste in i detaljerna! “ ✨🤩
Maria Virgin Björkman, CFO på Royal Design Group påpekar att detaljhandeln står inför stora utmaningar gällande automatisering av affären, vilket gör att man som CFO måste ha koll på och äga sin data.
📊 Var säker på att dina estimat stämmer: Som CFO är det avgörande att säkerställa att de estimat som ligger till grund för dina modeller är korrekt definierade och överensstämmer med verkligheten.
⚡️Retail is detail: Om du som CFO inte har full kontroll över detaljerna och inte är ute i verksamheten för att förstå vilka faktorer som driver intäkter och kostnader, blir det svårt att validera om datan är korrekt.
CFO, Forex
Fredrik Rosenlöf
“ ‘Know your numbers’, sätt den kulturen hos alla i bolaget. Alla ska veta hur det går för sitt område. “ 💥🔢
Fredrik Rosenlöf, CFO på Forex vill lyfta vikten av att se över sina kostnader i den lågkonjunktur vi nu befinner oss i.
För att kunna hålla ner på kostnaderna rekommenderar Fredrik att omförhandla stora leverantörsavtal, samarbeta med Inköp och Business Controllers för att enkelt kunna identifiera fokusområden. Han påpekar även vikten av att hålla verksamhetsledarna uppdaterade och se till att de har koll på exakt hur det går för deras områden.
CFO, Comprend
Charlotte Bjärhov
“ Den största fallgropen är att försöka mörka att man använder AI. “ 🤖🦾
Charlotte Bjärhov, CFO på Comprend diskuterar hur företag kan ska skapa värde i en affärsmiljö där digitalisering tar allt större plats.
🚀 Affärsmodeller i förändring: När AI effektiviserar arbetet, vad blir värdet vi levererar? Fokus skiftar mot att leverera kreativitet och insikter.
🎨 Kreativitet som konkurrensfördel: AI kan ta hand om produktionen, men den verkliga styrkan ligger i att förstå kundens behov och skapa lösningar som överträffar förväntningarna.
🤖 Transparens är nyckeln: Var transparent kring användningen av AI , visa på effektiviteten och hur kunderna kan dra nytta av det.